דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המתח והלחץ נוצרים אצלנו בראש 

מאת    [ 22/07/2018 ]

מילים במאמר: 570   [ נצפה 4165 פעמים ]

על המתח

המתח נוצר אצלנו בראש, אנחנו יוצרים אותו מבלי משים וחושבים שהוא תמיד היה שם, רק בגלל שכבר התרגלנו, נראה לנו שהסיבות ללחץ ומתח הינן חיצוניות לנו ושאנחנו חסרי אונים מולן, אבל העובדות אומרות אחרת:

הוא לא חיצוני לנו, כי אדם אחר מגיב שונה באותה הסיטואציה, כעס פניקה אדיבות וכו'.

הוא לא תמיד שם, הוא נוטה לבוא וללכת בהתאם לאירועים החיצוניים, או יותר נכון לפרשנות שלנו על  האירועים החיצוניים.

כאשר אני במצב רוח טוב מכול סיבה שהיא  אותו הגורם יפעל עלי אחרת ולהפך.

מכיוון שאני מבין שאני הוא זה שיוצר אותו, כנראה שיש לי גם את הכלים לשחרר אותו.

נכון שצריך אומץ (כמה שזה נשמע מוזר).

מתח ולחץ הן דרכים לא מוצלחות שפיתחנו על מנת להתמודד או בעצם לא להתמודד עם מצבים מסוימים, או שרכשנו אותן בהעתקה מאנשים משמעותיים שהיו לידנו כשהיינו קטנים, זהו בעצם מצב בו אנו בוחרים שלא במודע, לא להתמודד באמת עם המצב, או עם הרגש שהוא מעורר בנו, זה נוגע לנו בפצע פנימי כואב ואנו מגיבים בהתאם, כמו הצורך להצטיין, החשש מלפשל, שלא יספרו אותי, שלא אגיע בזמן וכן הלאה.

יש דרכים להשתחרר מההקשר הפנימי ולפעול אחרת, לכול אדם דרך ייחודית משלו ושפה פנימית שיכולה להאיר את ההיבטים שמניעים את המתח והלחץ, שבסופו של דבר מרעילים אותנו, מכבידים על חיינו ואף יכולים לפגוע בבריאותנו, המתח יושב על דבר או דברים שלא סגורים אצלנו , כלומר נושים שאנו רגישים אליהם והם נוטים לטלטל אותנו, בדרך כלל בסופו של דבר עם נברר מספיק לעומק נראה שזה שיושב על נושא הערך העצמי שלנו.

כל עוד שום דבר בסביבה לא מעורר את המתח נראה לנו שהכול בסדר ואין שום בעיה, ואז מתרחש אירוע חיצוני שהוא משמעותי מבחינתנו ונוגע לנו בפצע רגשי  אחד או יותר והמתח מרגיע שחקים, הרגשה של מתח או לחץ כאשר היא במידה סבירה, מאפשרת לנו להתמודד אתו ולטפל היטב במצב, אך כאשר הוא מופיע במידות ניכרות, היכולת שלנו לתפקד מצטמצמת מאוד והמתח אף גובר.

לא פעם אנחנו מתרגלים לחיות במצב כזה וחושבים שזה נורמלי ורגיל לחיות ברמות מתח גבוהות, אז קודם כל זה לא, אבל הסיבה העיקרית היא שזה לא בריא כי בסופו של דבר יביא עלינו מחלות שנובעות ממתח ולחץ, או יותר נכון לומר ניסיון של הגוף הפיזי שלנו לטפל במצב רגשי שלא טיפלנו בו ברמת הרגש.

אז מה עושים ברמה הפרקטית, שלב ראשון לשים לב לגוף הפיזי שלי ולגוף הרגש, מכיוון שכאשר אני שם לב למצב בו אני נמצא עוצמת הרגש יורדת פלאות וגם מאפשרת לי גישה להתמודד עם המצב, בשלב השני אני יכול לנסות לנתח את המצב באופן הגיוני ולהבין שהתגובה הרגשית איננה שייכת באופן מובהק לנושא אלא זו תוספת משלי ובנוסף הניתוח יאפשר לי לאחוז בכלים פרקטיים כיצד להתמודד עם מה שקורה דבר שבפני עצמו יצור אצלי יותר ביטחון.

אפשרות נוספת שהיא נכונה ומתאימה לשלל הרגשות השליליים שפוקדים אותנו, היא להסכים להרגיש את הרגש, לא להדחיק אותו לא לטפח אותו לא לחבק אותו ולא שום דבר אחר שאנו נוטים לעשות עם רגשות, פשוט לאפשר לעצמנו להרגיש את אותו הרגש, ככול שנאפשר לעצמנו להרגיש ולא לפחד מהרגש הוא פחות ינהל אותנו ובסופו של דבר יחזור לממדים הרגילים שלו, על הדרך גם נוכל להבין על מה זה יושב לנו בחוויה הפנימית ואם גם את זה נסכים להרגיש נוכל לשחרר את אותה חוויה פנימית שקרית שממשיכה לנהל אותנו עד שנסכים להתעמת איתה.

 

מעבר לכך תמיד כדאי לפנות לעזרה רגשית מקצועית כל שהיא, מכיוון שמאוד קשה לעזור לעצמנו במרחבי הרגש מבלי שאדם אחר ישקף לנו זווית נוספת אחרת משלנו.

 

שמואל בן איש מנהל ומטפל ב"דרך האור" קיבוץ ברעם, מרכז לרפואה משלימה, סדנאות והרצאות  להתפתחות אישית וצמיחה רוחנית, טיפולים אנרגטיים, קבלת מסרים והדרכה רוחנית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב